Tempera på lærred
|
Naturinspiration, 2000, Færøernes Kunstmuseum, Tórshavn
|
Naturinspiration, 124x140 cm. 2003.
|
Når Tróndur Patursson
maler på papir eller lærred, benytter stort set altid temperafarve,
som han selv blander af et farvepigment og et bindemidel med
forskellige ingredienser. Temperamaleriets bindemidler er
almindeligvis emulsioner, sammensat af 4-5 komponenter: et limstof,
et emulgerende stof, en olie, et blødgørende stof og et
konserveringsmiddel. De bindemidler, Tróndur Patursson arbejder med,
blander han af ingredienser som æg, kasein, gummi arabicum,
forskellige harpiksstoffer, f.eks. dammar, venetiansk terpention og
andet. Han blander ingen olie i sine temperafarver; olie udslukker
farvernes lyskraft, siger han. Han bruger heller ikke noget
konserveringsmiddel, hvilket ellers regnes for nødvendigt, når man
arbejder med fordærvelige ingredienser såsom æg, men Tróndur
Patursson undgår problenet ved aldrig at blande større portioner
temeperafarve end han kan nå at opbruge i én arbejdsproces.
Æg er et af temperamaleriets klassiske bindemidler: æggehvide er nemlig godt limstof, mens æggeblommer virker emulgerende. Tróndur Patursson bruger almindeligvis hønseæg, men undertiden også fugleæg fra fjeldet. Dette sidste kunne let blive udgangspunkt for endnu én af de romantiske mytedannelser, der alt for gerne danner sig om denne kunstner, her efter devisen: "Han blander sine temperafarver selv af naturpigmenter og æg fra fjeldets fugle." -Her skynder vi os at forebygge: Tróndur betoner, at fugleæg fra fjeldet faktisk ikke er det bedst egnede til formålet og derfor ikke foretrækkes af ham. Han bruger heller ikke nogen form for selvfremstillede naturpigmenter, men derimod præfabrikerede og kunstigt frembragte farvestoffer. Hans skønne ultramarinblå er således et syntetisk produkt (se billedtekst til pl. 132); den dybe sorte, han bruger så meget til temperabilledernes "repoussoir-kalligrafi", er en fabriksfremstillet asfaltfarve. Doseringen af de enkelte komponenter i bindemidlet bestemmer, om temperaen henholdsvis svarer til akvarelfarve eller oliefarve og kan bruges som sådan på papir eller lærred. Der er følgelig ikke nogen reel teknisk forskel mellem de af sine arbejder, kunstneren kalder "akvareller", og dem han betegner som "tempera på papir". |
Naturinspiration, 2000. 195 x 161 cm. Tempera på lærred. |
Naturinspiration, 1998 -99. 195 x 145 cm. Tempera på lærred. |
Naturinspiration, 2000. 195 x 181 cm. Tempera på lærred
|
Gøta- Kløft. 1992. 146 x 114 cm. |
Kløft, 146x114 cm. 1992. Vejle Kunstmuseum |
Naturinspiration. 1995, 146x114 cm. |
Efterårsnat. 1992. 90 x 116 cm. Tempera på lærred. Privat eje |
Efterårsnat. 1992. 90 x 116 cm.. Tempera på lærred. Privat eje |
Naturinspiration, 1992. 96 x 130 cm. Tempera på lærred. Privateje |
Naturinspiration, 1996, Tempera på lærred. 200 x 130 cm. Privateje |
Naturinspiration, 200x168 cm. Ca. 1995. |
|
Naturinspiration, 200x164 cm. 1996. |
Naturinspiration, 200x164 cm. 1996. |
Naturinspiration, 200x168 cm. 1996. |
Oprørt hav. 1996. 195 x 260 cm. Tempera på lærred. Privateje |
|
Malstrøm.
Ca. 1987- 88,
Tempera på lærred, 115 x 145 cm. Privateje På en færøsk altertavle kommer det centrale
billedmotiv af gode grunde let til at handle om menneskelivet,
betragtet som en farefuld sejllads, d.v.s. en symbolsk livsbetragtning
med realistisk baggrund i den færøske fiskerbefolknings hverdag. Det
nye Testamentes beretninger om de dramatiske begivenheder på
Genezareth Sø er her leveringsdygtige i anvendelige paralleller til
færingernes livserfaringer, og de færøske alterbilleder kredser derfor
gerne om disse emner, undertiden med en regulær sammenkobling af
bibelske tiltragelser og færøske lokaliteter, sådan som det
eksempelvis ses i Niels Kruses alterbillede i bygden Gjógv på Eysturoy.
Da menighedsrådet i Götu henvendte sig til
Tróndur Patursson med bestilling af et alterbillede til den nye kirke
her, kunne det derfor heller ikke overraske, at man også her bad
kunstneren om at lade en båd indgå som noget centralt i alterbilledet.
Som led i sine bestræbelser for at imødekomme dette ønske
udførte kunstneren en række forarbejder, bl.a. denne mesterlige og
meget udtryksfulde fremstilling af en færøbåd, fanget i den frådende
brænding mod en stejl fjeldvæg. |
Rogfugle, 80x65 cm. 1990. Privateje |
Snebyge, 80x120 cm. 1984. |
Højfjeld i sne, 70x110 cm. 1985 |