Trondur Paturssons papirarbejder

Grafik og Tegninger

Springende pukkelhval.
Illustration til Moby Dick-bogen, 1999
Laveret tuschpennetegning , 50 x 35 cm.

Denne dramatiske tegning er kunstnerens registrering in situ af en besynderlig og indtil videre ikke videnskabeligt opklaret adfærd blandt pukkelhvaler. Hvalerne løfter deres vældige haler op af vandet og slår en halv snes slag med dem på vandoverfladen, derefter holder de en pause og gentager så deres rytmiske slag på vandet. Ritualet kan var i over 20 minutter og være forbundet med, at hvalerne indimellem gør dét, vi ser på Tróndur Paturssons tegning: de springer bogstaveligt talt lodret op af havet og lader sig falde tilbage på vandet med et vældigt plask. Er hvalerne bare legesyge eller tjener denne adfærd et eller andet særligt formål? Severin anfører flere mulige forklaringer (s.121). Det kan være pukkelhvalernes særlige måde at befri sig for plagsomme hudparasitter. Eller måske er det hvalflokkens hanner, der markerer eget territorium gennem de respektindgydende chokbølger af lyd, som denne adfærd spreder viden om i havet.

 

Springende pukkelhval. 1999. Radering, bladstørrelse 70 x 50 cm. ,11/40,
Randers Kunstmuseum
Et grafisk blad, udført på grundlag af den ovenfor gengivne tegning til Moby Dick-bogen.
Raderingen er ét af 8 blade i en serie grafiske varianter af bogens illustrationer,
trykt i et oplag på 40 eksemplarer, samlet og udgivet i en særlig mappe.
De syv øvrige blade med et billedformat på ca. 38x54 cm. kan ses herunder
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Spækhugger. Illustration til den engelske originaludgave af Tim Severins bog om Brendan-togtet, 1978. Laveret tuschpennetegning.

I Tim Severins bog om Brendan-togtets engelske tekst benævnes spækhuggeren ”the killer whale” (:”dræber-hvalen”) og omtales som et lunefuldt og grisk rovdyr, der gerne jager i flok og derfor undertiden kaldes ”havets ulv”. Tróndur fangede i denne tegning en spækhugger, der smøg sig faretruende tæt op ad Brendan og let kunne have sænket fartøjet, hvis den havde været i humør til det. Kunstneren har formået at lægge den til hvalens omdømme svarende uhyggestemning i denne tegning: det store havdyrs mørke kropsvolumen og højt opragende finne vækker uvilkårligt frygtindgydende associationer i retning af en angribende haj eller en faretruende fjendtlig ubåd.
Generelt har Tróndur Patursson ikke selv høje tanker om sine bogillustrationers kunstneriske værdi; han føler, at hensynet til tegningernes illustrative funktion i høj grad har stået i vejen for en egentlig kunstnerisk udfoldelse i denne sammenhæng. Det kan han i nogle tilfælde have ret i, men en stor del af tegningerne til Severins bøger – bl.a. denne – er så udtryksfulde, at man ikke med rimelighed kan betragte dem som kunstnerisk mindreværdige. Tværtimod.

 

Kvinde. 1973. Blyant og vandfarve. 29x18 cm. Privateje