Patursson, Tróndur Sverri, *1944, maler og
billedhugger. *1.3.1944 i Kirkjubøur, Færøerne.
Forældre: Kongsbonde Jannes P. og Malan Hansen.
~1.3.1984 i Tórshavn med sygeplejer Borgny Jacobsen,
*12.10.1940 smst., datter af typograf, digteren Jens
Dam J. og Borghild Blåsværd.
Uddannelse:
Hans C. Høyers
Tegnesk., Glyptoteket, Kbh. 1965-66; Kunsthåndv.sk.,
Voss, Norge 1967-69; Stat. Kunstakad., Oslo,
malerlinie (Reido Aulie og Halvdan Ljøsne) 1969-73.
Rejser og udlandsophold:
Sydfrankrig 1970;
Italien, Grækenland, Tunesien, Tyrkiet, Marokko
1973-74; Paris 1986. Historiske ekspeditioner s.m.
den irske videnskabsmand og forfatter Tim Severin:
Brendans rejse fra Irland til Amerika, 1977-78;
Sindbad Søfarerens rejse fra Oman til Kina, 1982-83;
Jasons rejse fra Hellas til Georgien ved Sortehavet,
1985; China Voyage fra Japan til Amerika over
Stillehavet, 1995; Spice Islands Voyage i
Indonesien, 1996.
Stipendier og
udmærkelser:
Stat. Kunstfond
1973; rejselegat fra Færøernes Landsstyre 1986.
Stillinger og hverv:
Fmd. for færøske
kunstneres organisation (Føroysk Myndlistafólk)
1989-95; repr. for Færøerne i NKF 1989-96; medl. af
best. for Færøernes Kunstmus. (Listasavn Føroya) fra
1996.
Udstillinger:
Ólavsøkuframsìningin, Tórshavn 1958, 1964, 1967,
1969-75, 1978, 1984-86, 1988, 1990-92; Færøysk
Kunst, Bergens Kunstforen. 1970; Stavanger
Kunstforen. 1972; Føroysk List, NKC, Nordens Hus,
Reykjavík m.fl. 1983- 85; Den Nordiske, Den frie
Udst. bygn., Kbh. m.fl. 1985-87; Færøsk Kunst 86,
Nikolaj, Kbh. 1986; Færøsk Kunst, Listafelag Føroya,
Hå Gl. Prestegård, Norge m.fl. 1988-89; Ny da.
Glaskunst, Chartres, Frankrig m.fl. 1989; Giart 89,
Göteborg 1989; Den Fleksible 1990; Den Gyldne
1992-96; Várframsìningin, Tórshavn 1990-96; Fem
Færinger, NKC, Nordens Hus, Reykjavík m.fl. 1993-95;
Kunstmesse, Forum 1994-95; Art across Oceans,
internat. containerudst. Kbh. 1996.
Separatudstillinger: Listaskálin og Nordens Hus,
Tórshavn 1972-73, 1982, 1984, 1995; Stavanger
Kunstforen. 1972; Frysja Kunstsenter, Oslo 1972;
Nordens Hus, Reykjavík 1987; Glasmalerier, smst.
1990; Glas, Nikolaj, Kbh. 1991; Musikhuset, Århus
1992; Kjarvalsstaðir, Reykjavík 1992; Nord.
Kunstforb., Hanaholmen, Helsingfors 1995.
Værker:
Naturbeskrivelse
I-II (tempera, 1992, Ny Carlsbergfondet);
Naturbeskrivelse (tempera, 1995). Udsmykninger:
Vandskulptur (kobber, 1979, Føroya Sparikassi);
Stålskulptur (1982, Stat. Kunstfond, Tekn. Skuli,
Tórshavn); Atlas (ben, træ, metal, 1982, Færøernes
Kunstmus.); Vandskulptur (kobber, 1983, Hotel
Føroyar, Tórshavn); Stenskulptur (1985, Nordens Hus,
smst.); Stenskulptur (1989, radiohuset, smst.);
Vandskulptur (stål, marmor, glas, 1987, SMS-centret,
smst.); Relief (rustfrit stål, 1989, Vågar Lufthavn,
Færøerne); I havdybet (glasmal., 1990, Færøernes
Kunstmus., Tórshavn); Glasudsmykn., altertavle,
prædikestol, lyspendler (1991-94, Gøta K.,
Færøerne); Glasudsmykn. (1991, Rønbjerg
Feriecenter); Glasmaleri (1993, Den katolske K.,
Tórshavn); Spejling (tempera, 1995, Færøernes
Kunstmus.).
Biografi:
Tróndur Patursson
har tilbragt alle sine dage i den tættest mulige
kontakt med naturen. Født og opvokset et stenkast
fra strandbreddens rullesten, har han i sig det
store havs åndedræt. Fødestedet, den lille bygd
Kirkjubøur, hvor han bor og har sit atelier, er
Færøernes bedste drivtømmerplads, idet Golftrømmens
bølger skyller alskens drivgods op på den flade
forstrand, budskaber fra storhavets fjerne kyster.
Dette materiale, ormædt drivtømmer, skeletdele af
hvaler o.lign. har han sammen med materialer som
syreætset kobber, jern og glas anvendt i sine
skulpturer og relieffer, hvor den grove stoflige
struktur og den dekorative detalje indgår i en
helhed. P. er sømand, som færing er han født med åre
i hånd. Allerede som ung tog han ud at sejle, og han
har sejlet på alle verdens have som tegner,
illustrator, i farlige og mærkelige ekspeditioner,
hvor det gælder om at gennemføre lange sørejser,
beskrevet af oldtidens forfattere, med autentiske
fartøjer bygget i oldtidens materialer efter
omhyggelige historiske studier. Når man i skindbåd,
sivbåd, på bambusflåde og andre skrøbelige fartøjer
krydser de store oceaner, er man et med havet. Dette
store altomfavnende havdyb under den uendelige
himmel er det urplasma, hvori P.s kunstværker
skabes. I abstrakt-expressionistiske temperamalerier
flyder amorfe blå, grønne og diverse jordfarvemasser
i bølgende bevægelser ind i hinanden. Hav og
klipper, svimlende fuglebjerge under drivende skyer
fornemmes i den tilsyneladende spontane strøm af
flydende farver. De sidste par år er farveholdningen
forenklet i retning af det monokrome, Yves Kleins
grænseløse ultramarinblå optræder med strøg af hvidt
i store kompositioner. Mens den monokrome blå for
Klein repræsenterede det immaterielle, er den for en
jordnær og usofistikeret P. et udtryk for det
kosmiske i havdybet. I 1987 begyndte P. at arbejde
med glasmaleri i Per Hebsgaards glasværksted i
København, senere har han bygget sin egen glasovn i
Kirkjubøur. Glasmaleriet har budt på nye muligheder
for P.s spontane maleri. Glasfarverne, der påføres
som farveløst pulver på glaspladen, flyder ud og
brænder fast i ovnen, og billedet ses første gang,
når glasset efter afkøling kommer ud. Materialet har
sin egen vilje, farverne løber deres egne veje. Men
erfaring og overblik styrer tilfældigheden.
Litteratur:
Ole Jørgensen i:
Århus Kunstavis, aug. 1975; Lise Funder, Per Steen
Hebsgaard og Gunnar Hoydal: Tróndur Patursson, Ed.
Hebsgaard, Kbh. 1991.