Denne Artikel blev bragt i
Berlinske Tidende 4. Juli 2000
Randers Kunstmuseum har modtaget
et kosmisk hovedværk af maleren Tróndur Patursson.
Det har givet anledning til en udstilling af den
færøske naturlyrikers billeder.
Kunst
AF TORBEN WEIRUP
Nogle fortryder og vender om på vejen. Andre går
tøvende og som på listefødder ind i Tróndur
Paturssons kosmiske rum, og det kan man godt forstå,
for skønt éns forstand fortæller én, at der nok er
sikker grund under fødderne, spiller værkets
indbyggede illusion gæsterne et puds. Er man
derinde, er det som at stå i en uendelig
elevatorskakt et sted ude mellem stjernerne, fordi
glasset, man står på, nemt kunne briste, og man
ville falde i al evighed.
Takket være Ny Carlsbergfondet er den seneste
version af »Kosmisk rum« blevet placeret på Randers
Kunstmuseum. Det er, som navnet antyder, et rum, man
går ind i. Og får synet udvidet af. Loft, gulv og
alle vægge består af spejle og bemalet glas, og den
besøgende får en art kosmisk naturoplevelse af at
befinde sig tæt på såvel hav som himmel, der synes
at gå i ét, og når den irrationelle angst, nogle kan
have for at være i dette skræmmende stykke kunstig
natur, fortager sig, kan man måske opnå en meditativ
og fredfyldt fornemmelse.
Tæt ved himmel og hav er et gennemgående træk ved
Tróndur Paturssons maleri og arbejder i glas. Ikke
mindst sidstnævnte synes at rumme havets bevægelige
karakteristika fastfrosset i et sekund fortolker
gennem vejsmæssige og sindslige temperamenter. Kun
sjældent skimtes egentlige figurative elementer, men
Tróndur Patursson
formår med
sjælden følsomhed at indfange fornemmelsen af natur
eller essensen af natur i sit abstrakte maleri. Med
sikre virkemidler placerer han beskueren direkte i
sceneriet og i den ærefrygt, kunstneren åbenlyst
nærer for havet. Man møder den også i serier af
litografier og papirarbejder inspireret af en jagt
efter den hvide hval, Moby Dick, kunstneren sammen
med en irsk søfarer har foretaget i
Melville-romanens dramatiske kølvand.
I de seneste arbejder, som forekommer sært
kalkulerede og sjælsforladte i forhold til den
inderlighed, kunstneren ellers lægger for dagen, har
Tróndur Patursson søgt et enklere og mere
kalligrafisk indtryk, hvor skyggeformationer og
linjeføringer på bjergsider synes fastholdt i
serielle billeder af monokrom karakter.
Torben Weirup |