Herunder følger en artikel fra
Færøernes Billedkunst
af Bárdur Jákupsson
Det spontane
Tróndur Patursson (1944) fra
Kirkjubøur rejste, efter en periode som sømand, til
København og blev elev på H. C. Høyers tegneskole,
derefter på Glyptoteket 1965-66. Uddannelsen
fortsatte på kunsthåndværkerskolen i Voss, Norge
1967-69, og på Statens kunstakademi, Oslo, hos Reido
Akfie og 1 Halvdan Ljøsne 1969-73. Bortset fra disse
uddannelsesår har Tróndur Patursson tilbragt alle
sine dage i den tættest mulige kontakt med natturen.
Født og opvokset et stenkast fra strandbreddens
rullesten, har han i sig det store havs åndedræt.
Fødestedet, den lille bygd Kirkjubøur sydligst på
Streymoy, hvor han bor og har sit atelier, var i
middelalderen bispesæde og øernes økonomiske og
kulturelle centrum. Stedet rummer middelalderlige
bygninger og ruiner, bl.a. af en gotisk katedral fra
det 14. århundrede, viet til Skt. Magnus og Skt.
Torlacius. Men dette historiske sted er desuden
Færøernes bedste drivtømmerplads - golfstrømmens og
deri sibiriske strøms bølger skyller alskens
drivgods op på den flade forstrand, budskaber fra
Sortehavets fjerne kyster. Dette materiale ormædt
drivtømmer, skeletdele af hvaler og metalstykker fra
vragdele har han sammen med materialer som syreætset
kobber, jern og glas anvendt i sine skulpturer og
relieffer, hvor den grove stoflige struktur og den
dekorative detalje indgår i en helhed.
Allerede som ung tog Tróndur Patursson ud at sejle,
og han har sejlet på alle verdens have som sømand,
tegner, illustrator, i farlige og mærkelige
ekspeditioner, hvor det gælder om at gennemføre
lange sørejser, beskrevet af oldtidens forfattere,
med autentiske fartøjer bygget i oldtidens
materialer efter omhyggelige historiske studier. Når
man i skindbåd, sivbåd, på bambusflåde og andre
skrøbelige fartøjer krydser de store oceaner, er man
et med havet. Dette store altomfavnende havdyb under
den uendelige himmel er det urplasma, hvori Tróndur
Paturssons kunstværker skabes. I
abstrakt-ekspressionistiske temperamalerier flyder
amorfe blå, grønne og diverse jordfarvemasser i
bølgende bevægelser ind i hinanden. Hav og klipper,
svimlende fuglebjerge under drivende skyer fornemmes
i den tilsyneladende spontane strøm af flydende
farver. De sidste år er farveholdningen forenklet i
retning af det monokrome. Yves Kleins grænseløse
ultramarinblå optræder med strøg af hvidt eller sort
i store kompositioner. Men mens den monokrome blå
farve for Klein repræsenterede det immaterielle, er
den for en jordnær og usofistikeret Patursson et
udtryk for det kosmiske i havdybet.
I 1987 begyndte Tróndur Patursson at arbejde med
glasmaleri i Per Hebsgaards glasværksted i
København, senere har han bygget sin egen glasovn i
Kirkjubøur. Glasmaleriet har budt på Liye muligheder
for Paturssons spontane maleri. Glasfarverne, der
påføres som farveløst pulver på glaspladen, flyder
tid og brænder fast i ovnen, og billedet ses første
gang, tiår glasset efter afkøling kommer ud.
Materialet har sin egen vilje, farverne løber deres
egne veje. Men erfaring og overblik styrer
tilfældigheden. Tróndur Patursson har udført en
række rumdekorationer i farvet glas. I kirken i Gøta
på Eysturoy er såvel vinduespartier som indbo,
lamper m.m. udført i glas.
Bárdur Jákupsson
Færøernes Billedkunst
er udkommet på forlaget
ATLANTIA,
ISBN: 87-91052-00-9 |
 |
Herunder følger to indlæg af Hans
Chr. Davidsen,
begge bragt i
Flensborg Avis 10. november 2000
Interview.
Vild og voldsom
naturekspressionist fra Færøerne udstiller på Dansk
Centralbibliotek i Flensborg. Tróndur Paturssons
tanker kredser om naturen, mystikken og
underbevidstheden.
FLENSBORG. Guds natur skal
ikke kopieres. Den er stærk nok i sig selv.
Sådan lyder Tróndur Paturssons tankesæt. Den færøske
kunstner har ingen ambitioner om at konkurrere med
Vorherre, men søger til gengæld at gøre det usynlige
synligt.
Sydslesvigs danske Kunstforening og Nordisk
Informationskontor åbnede i aftes en udstilling med
den vilde og voldsomme naturekspressionist.
Udstillingen kan ses på Dansk Centralbibliotek
resten af november.
- Jeg forsøger blot at
fange naturens indre kræfter. At skildre mennesket i
naturen og naturen i mennesket. Jeg vil gerne give
beskueren en kosmisk fornemmelse af det indre hav og
det indre fjeld, siger Tróndur Patursson.
Det gør han med den specielle farve ultramarin, der
har en unik virkning: Øjnene kan nemlig ikke afgøre,
om farven er langt væk eller tæt på.
Høj som atmosfæren
- Leonardo da Vinci sagde om ultramarin, at den
er så dyb som havet og så høj som atmosfæren. Den
følelse har jeg også selv, når jeg sidder i en båd
midt ude på vandet. Her er intet lodret, kun en
vandret streg, der adskiller to verdener, siger
Tróndur Patursson.
- At være af sted 52 døgn i en åben båd giver meget
godt den naturfølelse, jeg simpelthen har brug for.
Jeg kommer væk fra civilisationen og har kun vinden,
strømmen og havet at forholde sig til, siger Tróndur
Patursson om en af sine ekspeditioner på de store
have.
Under Brendan-ekspeditionen fra Irland til Canada
sov han helt fremme i båden, og da den kun var lavet
af skind, kunne han høre hver eneste bevægelse i
havet.
Underbevidstheden
- På den måde kom jeg helt
ind i havets rytme, og det var meget vigtigt for
mig. For at kunne arbejde med vandfølelsen,
mystikken og den kosmiske fornemmelse i havet er man
nødt til at have opholdt sig ganske længe på havet.
Det går stærkt ind i underbevidstheden og dukker
først senere op i arbejdet med kunsten, siger
Tróndur Patursson.
Den tur, som kunstnerisk har betydet mest for ham,
er en rejse i en bambusflåde fra Kina til Amerika.
Den varede 106 dage.
- Vi så simpelthen ikke
andre skibe og var i direkte kontakt med oceanet.
Undertiden stod vi i vand op til knæene og blev selv
en del af havet, Tróndur Patursson.
Hans Chr. Davidsen
Portræt.
Den færøske kunstner
Tróndur Patursson har tilbragt alle sine dage i
tættest mulig kontakt med naturen - både som
eventyrer og kunstner.
FLENSBORG. Bag det viltre
skæg og krøllede hår gemmer sig ikke kun en af de
fornemste nutidige færøske kunstnere.
Tróndur Patursson er også sømand. Allerede som ung
tog han ud at sejle, og siden har han været med på
farlige og mærkelige ekspeditioner med den irske
søfarer Tim Severin.
For 23 år siden spandt
Tróndur Patursson sammen med det øvrige mandskab
oksehuder uden om et træskelet og krydsede Atlanten
fra Irland tit Newfoundland. Den irske munk Brendan
hævdede for 1500 år siden at have gjort det samme.
Og Tróndur Patursson var med tit at bevise, at den
var realiteter i munkens påstand.
I fjor gik en anden ekspedition tit det vestlige
Stillehav, hvor færingen var med til at udforske den
farefulde form for hvalfangst, den skildres i Herman
Melvilles roman Moby Dick.
Drivtømmer
Tróndur Patursson har i sit 56 år lange liv været
tæt på naturen. Hare er født få meter fra
strandbreddens rullesten i den lille bygd Kirkjubøur
uden for Torshavn.
Stedet er kendt som Færøernes bedste
drivtømmerplads. Golfstrømmens bølger skyller
skeletdele fra hvaler og ormædt drivtømmer op på
forstranden, og disse budskaber fra verdenshavets
fjerne kyster har Tróndur Patursson brugt til sine
skulpturer og relieffer med de dekorative detaljer
og den grove, stoflige struktur.
Havets historie
Det er også havets og fjeldenes historie, som
Tróndur Patursson vil fortælle med sin glaskunst og
sine abstrakte billeder. Hare tager ofte sin lille
båd og sejler tæt ind under de stejle fjeldsider på
øen Streymoy.
Hans gennemgående motiver er den store verden af
hav, skyer, bølger, fjeldvægge, spalter og
fordybninger.
Færingen kalder selv sin kunst for en slags
kalligrafi, hvor han forsøger at holde fast i nogle
af de hemmelige tegn, naturfænomenerne viser ham.
En halv times forskel
Tróndur Paturssons slægt
har siden 1550erne været kongsbønder i Kirkjubøur,
som i middelalderen var bispesæde på Færøerne.
I dag er det Tróndur Paturssons tvillingebror, Påll,
der sidder som kongsbonde som den 16. generation i
familien Patursson. Påll er en halv time ældre end
Tróndur, og denne halve time var afgørende for, hvem
den skulle føre familietraditionerne videre.
Til gengæld fik Tróndur Patursson friheden til at
skabe sig en tilværelse som kunstner, og han bor
stadig i Kirkjubøur, hvor han har bygget sit eget
hus af drivtømmer.
Hans Chr. Davidsen
|